Vederlagspartierne hykler om politikerpensioner

SF, Socialdemokrater, Radikale, Venstre og Konservative har i dag alle nedstemt Enhedslistens forslag om at give politikere og ministre mere almindelige pensionsforhold.

Folketinget har i dag stemt om en række beslutningsforslag, som skulle normalisere pensionsvilkårene for ministre og folketingsmedlemmer.

Men partierne bag den såkaldte vederlagskommission - SF, Socialdemokraterne, Radikale, Venstre og Konservative - stemte nej til forslagene om blandt andet at ændre politikernes pensionsalder, så politikere ikke længere kan gå på pension længe før alle andre.

Danskerne skal arbejde mere - ikke politikerne

Det er rent hykleri, mener gruppenæstformand Pernille Skipper.

- Politikerne tuder danskernes ører fulde med, at alle skal bidrage mere. Det gælder åbenbart ikke politikerne selv. For mens de har hævet pensionsalderen for almindelige danskere, så vil de gerne beholde deres egne gavmilde pensionsvilkår. Det er rent hykleri, hvis du spørger mig, siger hun.

- Jeg kan ikke se det rimelige i, at politikerne skal have mulighed for at trække sig tilbage længe før den almindelige befolkning. Er arbejdet som politiker virkelig hårdere end tømrerens og kassedamens arbejde? Selvfølgelig ikke.

De gamler partier vil ikke tage ansvar

Partierne bag vederlagskommissionen blokerer for, at Folketinget kan sikre mere rimelige pensionsvilkår for politikerne. Deres argument er, at de vil afvente vederlagskommissionens forslag til regler for politikernes løn og pension, men argumentet holder ikke.

- Virkeligheden er, at de gamle partier har overladt det politiske arbejde til eksperter og bureaukrater og ikke har mod til hverken at tage den politiske debat eller det politiske ansvar på sig. Folketinget får ikke en ny chance for at få indflydelse på, hvordan politikernes pensionsvilkår skal være. Jeg er især skuffet over, at SF og Socialdemokraterne deltager i den udemokratiske manøvre, siger Pernille Skipper.

- Hvis Folketinget faktisk var enige om ikke at lade politikerne gå på pension før alle andre, så kunne vi bare stemme det igennem. Det ville sende et klart signal til vederlagskommissionen om, at der skal gøres op med de alt for gavmilde pensionsprivilegier. I stedet har partierne bag vederlagskommissionen givet hinanden håndslag på at gennemføre kommissionens anbefalinger - hvad end de måtte blive - uden politiske forhandlinger.

Tirsdag, 19. maj 2015 - 19:22