Fornyelse af demokratiet mere nødvendig end nogensinde

Regeringen har aldrig fået gennemført den fornyelse af demokratiet, som vi blev lovet.

Det skriver dagens Berlingske i en gennemgang af regeringens resultater.

Per Clausen, medlem af Folketingets Præsidium for Enhedslisten, siger:

- Min fornemmelse af, at regeringen aldrig fik gennemført den lovede fornyelse af demokratiet bekræftes i dag i en gennemgang af regeringens resultater på dette område i Berlingske Tidende. Uanset hvem der vinder næste valg, er det nok et af regeringens mest ærgerlige svigt. Ud over et forslag om mere åbenhed i partistøtten står vi præcis lige så dårligt nu, som vi gjorde, da Lars Løkke takkede af efter 10 års VK-regime.

- Her på det sidste har finansministeren givet udtryk for, at han ikke vil lade Folketingets finansudvalg få adgang til papirer i forbindelse med DONG-sagen, som de har en åbenlys saglig interesse i at se. Denne mistillid til og foragt over for Folketinget ligger helt på linje med VK-regeringen, da den var værst, og står fuldstædig i modsætning til regeringsgrundlagets ord om ”God Regeringsførelse”.

- Regeringens forsømmelser på dette område har medvirket til at øge befolkningens politikerlede ved at fremprovokere en række konflikter, som handler mere om manglende demokrati og åbenhed i beslutningsprocesserne og mindre om de politiske sagers indehold. DONG-sagen og sagen om nødløgne har forstærket befolkningens indtryk af, at beslutninger luskes igennem i stedet for at være baseret på åbne processer.

- Det er rigtig ærgerligt, men Enhedslisten vil fortsat sætte fokus på behovet for en fornyelse af demokratiet og en styrkelse af Folketinget over for regeringen. For os er åbenhed og gennemskuelighed både i beslutningsprocesser og administration af disse beslutninger et absolut hovedkrav til enhver regering.

Søndag, 17. maj 2015 - 9:54