Vi skal drukne hadet i demokrati og solidaritet

På det seneste er det blevet annonceret, at flere højreekstreme politikere vil tale på sommerens folkemøde på Bornholm. Deres budskab skal overdøves med demokrati.

Trykkefrihedsselskabet har blandt andet inviteret Geert Wilders, og det højreekstreme Danskernes Parti har inviteret Georgios Epitideios fra det nazistiske parti Gyldent Daggry til at komme og tale.

- Deres holdninger er afskyelige og står for alt andet end det åbne demokrati, som Folkemødet handler om. Men vi hverken kan eller vil forhindre de navngivne personer i at deltage, for det er demokratiets vilkår, at folk, man er hamrende uenige med, også har ret til at ytre sig, siger Mikkel Warming fra Enhedslistens forretningsudvalg.

Enhedslisten deltager ved Folkemødet

I stedet for at boykotte arrangementet på grund af de højreekstreme inviterede, vil Enhedslisten deltage aktivt med særligt fokus på at fejre netop demokratiet.

- Vi mener, at det vil være forkert at boykotte Folkemødet på grund af en lille håndfuld højreekstremister, siger Mikkel Warming.

- For det er ikke højrefløjen, der skal kunne bestemme, om vi deltager eller ej. Vi skal drukne deres hadske holdninger i et folkemøde, der hylder demokrati, mangfoldighed og solidaritet.

Fest for mangfoldighed

Mikkel Warming opfordrer til at vise modstanden mod de højreekstremes had ved at afholde arrangementer andre steder, der fejrer mangfoldighed og demokrati.

- Vi skal slet ikke give de højreekstreme den opmærksomhed, de higer efter, ved at møde op ved deres arrangementer på Folkemødet, siger han.

- Selv overvejer vi at lave en fest for mangfoldighed et andet sted og måske en symbolsk walk-out fra Folkemødet, når de højreekstreme taler. Det bedste, vi kan gøre, er at vise, at vier  mange, mange flere, der afviser deres had og racisme.

Fredag, 15. maj 2015 - 14:54