Falske påstande om skovaftale mellem regeringen, Enhedslisten og SF

Politiken har fejlagtigt hævdet, at SF og Enhedslisten skulle have indgået en aftale med regeringen om at skal bruge 25 år til at udlægge 20 pct. af statens skove til urørt skov.

Artiklen med påstanden blev bragt i onsdags.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Sandheden er, at der stadig forhandles mellem regeringen, SF og Enhedslisten om at finde en løsning, som både indeholder penge til mere urørt skov i de private skove og et rimeligt ambitionsniveau for omlægning af statslig skov til urørt skov.

- Det er på nuværende tidspunkt helt uklart, om vi når at blive enige med regeringen inden behandlingen af vores og de blå partiers beslutningsforslag. I så fald vil vi forsøge at samle et flertal for en beretning i Folketingets miljøudvalg med en realistisk og finansieret plan for udlægning af statslig skov til urørt skov.

- Desværre er kendsgerningen lige nu, at der hverken er flertal for vores beslutningsforslag eller for de blås forslag, men der er en udbredt vilje til at gøre noget aktivt for at sikre biodiversiteten i vores skove – og den situation skal udnyttes.

Tirsdag, 12. maj 2015 - 9:23