DF må give klart svar om andelsboliger

Folketinget behandler i dag et forslag fra Venstre og Konservative, som bl.a. vil afskaffe maksimalpriserne på andelsboliger.

Det vil ifølge beregninger fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter føre til prisstigninger i København på 70-90 pct.

Boligordfører Lars Dohn siger:

- Andelsboligformen er en god dansk boligform, der sikrer, at også førtidspensionisten og sosu-assistenten har råd til at bo i de større byer. Afskaffelse af maksimalpriserne vil smadre det sociale fundament under andelsboligerne og gøre København til en rigmands-ghetto.

- Det kan ikke undre, at Venstre og Konservative har en liberalistisk fantasi om de riges ret til boligerne. Men det undrer mig, at Dansk Folkeparti tilsyneladende ikke vil tone rent flag om andelsboligerne. DF må give vælgerne klart svar inden valget på, om partiet vil se passivt til, mens en borgerlig regering smadrer andelsboligformen. Vil DF virkelig se igennem fingre med, at sygeplejersken, kassedamen og politibetjenten må flytte ud af København?

- Fra Enhedslistens side er vi villige til at se på, om skærpet straf for at modtage penge under bordet ved salg af andelsbolig er nødvendig, og om der skal indføres obligatoriske ventelister. Men det er dybt asocialt at ville ofre en god dansk boligform som andelsboligerne for at komme de sorte penge til livs, især når vi ikke kender problemets omfang.

Baggrund:

Ved dagens debat i Folketinget om B112 ”Forslag til folketingsbeslutning om et mere overskueligt andelsboligmarked” vil Enhedslisten rejse spørgsmål over for ministeren for by, bolig og landdistrikter om sanktioner over for andelsboligsælgere, som modtager penge under bordet for en andelslejlighed.

Onsdag, 6. maj 2015 - 17:07