Åbent brev til SF: Stop offentlighedsloven!

Kære SF’ere,

I har landsmøde i denne weekend, og vi synes, at I skulle bruge anledningen til at tage en tørn for demokratiet i Danmark. Som I ved, er en ny offentlighedslov ved at komme igennem Folketinget. Loven burde være et skridt frem, men er reelt et skridt tilbage. Den nye lov begrænser journalisternes og borgeres mulighed for at se lovgiverne efter i kortene. Den nye lov begrænser vores åbenhed og dermed vores demokrati. Det har senest justitsministeren indset, da han meldte ud, at han vil lade loven evaluere om tre år. Men vi er stærkt bekymrede for, at der er tale om et forsøg på at undgå yderligere kritik. Samtidig er der intet, der forsikrer, at loven rent faktisk kan blive ændret igen, hvis ombudsmanden udtaler kritik. Det mener vi, at Morten Bødskov burde tage konsekvensen af og helt udelade de begrænsninger af adgangen til aktindsigt, der indføres med den nye lov.

Vi kan forstå, at en række medlemmer af SFs landsledelse og en lang række menige medlemmer er imod offentlighedsloven. Det er vi glade for, fordi vi traditionelt har kendt SF som et parti, der altid kæmper for mere åbenhed.

Derfor vil vi opfordre jer til at bruge jeres landsmøde til at sige klart fra. Vi opfordrer jer til at tage en god og grundig debat om den nye offentlighedslov. Vi opfordrer jer til at finde ud af, om SF virkelig vil stå inde for et lovforslag, der mindsker åbenheden i Danmark. Vi håber meget, at I finder ud af, at det vil I ikke og sammen med os stemme imod loven, når den kommer til endelig afstemning i Folketinget.

Med ønsket om et godt landsmøde

MF Simon Emil Ammitzbøll (LA), MF Pernille Skipper (EL) og MF Pia Adelsteen (DF)